Bearnaisesaus (basissaus)

Een van mijn favoriete uit mijn jeugd “groene saus” zoals ik het als kind noemde. Dit at ik het liefst met biefstuk en brood. Doordat dit gerecht totaal niet vegan is heb ik het al jaren niet meer gegeten. Maar met de komst van de plantsteak en de betere plantaardige boters durfde ik het wel aan. Ik begon met een basissaus en vandaar uit maakte ik deze bearnaisesaus die zo goed gelukt is dat ik bijna de hele pan leeg gegeten heb..

Ingrediënten voor 2 portiesBasissaus

  • 50 ml plantaardige boter (blueband vloeibaar)
  • 1,5 el tarwebloem
  • 150 ml havermelk (oatly)

Bearnaisesaus

  • 1 teentje knoflook (geperst of heel fijn gesneden)
  • 1 el citroensap
  • 1,5 tl bouillonpoeder biotoday kipsmaak (uiteraard kun je ook groentebouillon gebruiken, of half blokje)
  • Mespuntje kurkuma poeder
  • 2 el dragon gedroogd
  • Verse peterselie
  • Snuf zout en peper

Smelt de boter tot het doorzichtig is, op laag vuur. Voeg langzaam beetje bij beetje de bloem toe en roer goed tot je een dikke pasta hebt. Giet dan langzaam al roerend de havermelk toe, zorg dat de pasta er goed in oplost. Laat de saus zo’n 5 a 10 min koken en blijf roeren tot de saus dik wordt. Je basissaus is klaar.

Voor de bearnaisesaus voeg je nu alle andere ingrediënten toe op de verse peterselie na en roer goed door en laat het een paar minuten goed meeverwarmen. Voeg als laatste de verse peterselie toe en je saus is klaar.

Heerlijk met de plantsteak van Vivera of als saus over je groenten.

Let op het is natuurlijk ondanks dat het vegan is wel een caloriebom.

Eet smakelijk!

Plaats een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag